Podczas treningu w niekorzystnych warunkach ważne jest korzystanie ze strategii, które umożliwiają efektywny trening. Należą do nich zadania poznawcze, aklimatyzacja cieplna oraz współpraca i komunikacja.

Zadania poznawcze

Choć prawdą jest, że trening może zwiększyć wydajność poznawczą, prawdą jest również, że może być wręcz bolesny. Na szczęście badacze odkryli strategie treningu poznawczego w niekorzystnych warunkach, takich jak hamowanie poznawcze, i w kontrolowanym otoczeniu. Wyniki mogą być przydatne do poprawy systemów takich jak autyzm, choroba Alzheimera i demencja. Ponadto metody te mają potencjał, aby być skalowane na inne populacje, takie jak dzieci i seniorzy, a tym samym przyczynić się do dobrego samopoczucia ogółu społeczeństwa.

Jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest wykorzystanie sieci neuronalnych. Wiele badań wykazało, że proces ten może przynieść znaczącą poprawę wydajności poznawczej i poznania. W szczególności, zadania n-back i Stroop okazały się być skutecznym sposobem na wykorzystanie mocy ludzkiego umysłu. Chociaż wiele z tych strategii zostało już wdrożonych, stosunkowo niewiele wiadomo o ich mechanizmach poznawczych i psychologicznych. Najlepsze strategie zostaną prawdopodobnie potwierdzone empirycznie w najbliższych latach. Nowe badanie dotyczące wpływu treningu n-back na poznanie, w szczególności, prawdopodobnie ujawni wgląd w naturę mózgu i jego plastyczność. Niniejsze badanie jest pierwszym tego rodzaju, które bada efekty tej nowej metodologii na próbie osób z zaburzeniami ze spektrum schizofrenii. Badanie to powinno być szczególnie interesujące dla klinicystów i badaczy zajmujących się testowaniem i oceną interwencji dla takich pacjentów.

Podczas gdy wyniki sugerują, że pojedyncza sesja treningowa n-back nie jest wystarczająca, wciąż jest wiele do nauczenia. Podobnie jak w przypadku większości nowych przedsięwzięć, należy być ostrożnym z nadmiernymi uogólnieniami. Niemniej jednak wiele badań wykazało, że n-back jest stosunkowo niedrogą metodą poprawy sprawności poznawczej, z korzyściami realizowanymi w czasie krótszym niż miesiąc. Mimo to konieczne są dalsze badania, aby potwierdzić skuteczność tych podejść.

Podobnie, zadanie Stroopa jest idealnym eksperymentalnym podłożem do badania efektów hamowania poznawczego. Co ciekawe, uczestnicy w obu grupach wykazali poprawę wyników w teście Stroopa, co sugeruje, że jest to obiecująca technika poprawy elastyczności umysłowej i podejmowania decyzji.

Aklimatyzacja cieplna

Aklimatyzacja cieplna (HA) jest techniką zmniejszania obciążenia organizmu przez ćwiczenia w upale. Proces ten obejmuje powtarzające się ekspozycje na gorące środowisko, zwykle o temperaturze wyższej niż 27oC. HA zapewnia fizjologiczne adaptacje, które poprawiają funkcjonowanie mięśni i serca podczas ćwiczeń w ciepłych warunkach.

Typowe reakcje na aklimatyzację cieplną obejmują niższą temperaturę skóry, obniżoną wewnętrzną temperaturę ciała, zmniejszenie ilości elektrolitów w pocie i zwiększenie objętości osocza. Osiąga się to poprzez stopniowe zwiększanie powtarzających się ekspozycji na ciepło. Należy jednak zauważyć, że fizjologiczne korzyści z HA nie są ograniczone do osób ćwiczących w gorących warunkach. HA ma również potencjał, aby zmniejszyć ryzyko choroby cieplnej, a także poprawić wydajność wytrzymałościową w chłodnych warunkach.

Badania wykazały, że korzyści płynące z HA zwiększają się z czasem, chociaż osiągnięcie pełnej aklimatyzacji może zająć kilka tygodni. Podczas pierwszych dwóch dni HA największe adaptacje są widoczne w temperaturze rdzenia i szybkości pocenia się. W kolejnych dniach te zmiany fizjologiczne ulegają plateau. Sportowcy powinni zaplanować stosowanie HA przez 2 tygodnie przed ważnymi zawodami, aby zapewnić maksymalne korzyści fizjologiczne.

Krótkoterminowe protokoły HA są również skuteczne. Przykładem jest podejście HAz. Protokół ten obejmuje krótkoterminowy protokół HA w komorze środowiskowej.

Protokół ten został zatwierdzony przez IAAF jako praktyczne podejście do treningu sportowców w upale. Jego celem jest poprawa zmiennych fizjologicznych związanych z ćwiczeniami w stanie ustalonym w upale, w szczególności zmiennych percepcyjnych, takich jak postrzegany poziom wysiłku. Jest to stosunkowo wydajna i skuteczna metoda optymalizacji wydajności w upale.

HA może być monitorowany przez cały okres treningu. Daje to możliwość określenia, czy trening wywołuje niezbędne adaptacje fizjologiczne. Można go również wykorzystać do oceny efektów strategii wstępnego chłodzenia.

W celu oceny wpływu HA na wydolność organizmu, sportowiec może otrzymać test oceniający częstość akcji serca, temperaturę skóry i szybkość pocenia się. Test ten powinien zawierać komponent maksymalnego wysiłku, jak również stałego obciążenia.

Współpraca i komunikacja

Niezależnie od tego, czy chodzi o korzyści dla klientów, pracowników, czy dla siebie samego, efektywne strategie współpracy i komunikacji mogą pomóc w pokonaniu różnych wyzwań w miejscu pracy. Strategie te obejmują wykorzystanie technologii w celu poprawy komunikacji. Można je również wdrażać osobiście. Celem tych strategii jest promowanie spójności we współpracy, która w przeciwnym razie może być utrudniona przez czas i odległość.

Jedną z najważniejszych kwestii we współpracy jest zaufanie. Stopień zaufania w zespole może wpływać na efektywność zespołu jako całości, jak również na chęć członków do dzielenia się informacjami, proszenia o pomoc i zgłaszania błędów. Kiedy zespół ma wysoki poziom zaufania, jest bardziej prawdopodobne, że będzie osiągał dobre wyniki.

Kolejną kluczową zmienną we współpracy jest szacunek. Ma on również kluczowe znaczenie dla zapobiegania konfliktom. W idealnej sytuacji członkowie niezrównoważonego zespołu będą współpracować i wnosić wkład do wspólnych zadań w sposób sprawiedliwy i korzystny dla wszystkich. Może to być jednak trudne do osiągnięcia. Łączenie ludzi z różnych środowisk może być szczególnie trudne.

W przypadku zespołów rozproszonych geograficznie, technologia może zapewnić możliwość komunikacji synchronicznej. Ten rodzaj komunikacji może pomóc pracownikom zachować świadomość postępów swoich kolegów. Ponadto, może zwiększyć czas reakcji. Gdy pracownik nie widzi postępów swoich współpracowników, może czuć się pominięty w procesie podejmowania decyzji.

Jeśli członkowie zespołu znajdują się w różnych krajach, różnice w strefach czasowych i lokalnej kulturze mogą prowadzić do nieporozumień. To z kolei może prowadzić do przeróbek. Ponadto, brak synchronizacji może uniemożliwić planowanie globalnych spotkań.

W badaniu przeprowadzonym na grupie 678 specjalistów od oprogramowania, Siebdrat i współautorzy stwierdzili, że postrzegana odległość miała znaczący wpływ na jakość współpracy. Odkryli, że efekty były szczególnie silne w przypadku zespołów, które składały się z dużych rozbieżnych podgrup. Konkretnie, im bardziej różni byli członkowie zespołu, tym większy był efekt postrzeganego dystansu.

Najbardziej udane środowiska pracy posiadają znormalizowane procesy, które zachęcają pracowników do wyrażania swoich poglądów i obaw. Komunikacja twarzą w twarz jest podstawowym narzędziem budowania zaufania i tworzenia poczucia przynależności.

Podobne tematy