Jeśli kochasz grać w piłkę ręczną, to możesz być zainteresowany poznaniem psychologii tego sportu. Ten artykuł stanowi wprowadzenie do tematu i wyjaśnia, dlaczego ważne jest, aby zrozumieć mentalny aspekt piłki ręcznej. Omawia również zastosowane metody, wyniki badań i wyciągnięte wnioski.

Abstrakt

Niniejszy abstrakt powstał na podstawie przeglądu badań empirycznych odnoszących się do psychologii piłki ręcznej. Celem przeglądu było zidentyfikowanie elementów składających się na efektywność gry w piłkę ręczną oraz przedstawienie praktycznych implikacji. Aby to osiągnąć, wybrano 56 artykułów. Trzynaście dodatkowych artykułów zostało zacytowanych jako badania uzupełniające.

W kontekście zespołowej piłki ręcznej, zawodnicy są szkoleni do wykonywania wielu zadań motorycznych. Obejmują one bieganie, zatrzymywanie się i rzucanie. Muszą również unikać przeciwników. Są to złożone zadania. Dlatego gracze muszą być psychicznie przygotowani do podjęcia tych wyzwań.

W badaniu badano umiejętności psychologiczne elitarnych piłkarzy ręcznych. Trzy kwestionariusze zostały użyte do zebrania danych na temat tych umiejętności. Wyniki pokazały, że młodzi sportowcy mają dobre zdolności psychomotoryczne i że te umiejętności mogą przyczynić się do ogólnej wydajności zespołu.

Niektóre z tych umiejętności były bardziej specyficzne dla pozycji gry zawodnika. Na przykład, skoki impulsowe na obu nogach są powszechne podczas faz defensywnych. Inne umiejętności związane z grą to zarządzanie stresem, zarządzanie czasem i planowanie kariery. Te umiejętności mogą pomóc w utrzymaniu zdrowej równowagi życiowej.

W jednym z badań interwencyjnych wykazano skuteczność usługi wsparcia psychologicznego przez całą karierę (CPS-H). Powstał on w szwedzkiej piłce ręcznej i został zwalidowany w trzech grupach fokusowych z potencjalnymi użytkownikami. System składał się z kilku części i miał na celu wspieranie zawodników w osiąganiu doskonałości zawodowej.

W tym badaniu badano również wpływ klimatu motywacyjnego na młodych zawodników piłki ręcznej. Stwierdzono, że zawodnicy, którzy mieli pozytywny klimat motywacyjny, mieli wyższy poziom zaangażowania i samoświadomości. Zgłaszali również mniejszy niepokój związany z wydajnością i niepokój poznawczy. Wyniki badania nie były istotne statystycznie.

Wyniki z tego badania pokazały, że zawodniczki piłki ręcznej juniorek III posiadały podstawowe potrzeby psychologiczne. Na przykład mieli wysoki poziom klimatu zadaniowego, motywacji własnej oraz zdolności planowania. Są to jednak tylko niektóre z wielu umiejętności, które młodzi zawodnicy muszą rozwijać, aby odnieść sukces w sporcie.

Metody

Piłka ręczna jest sportem, który wymaga pewnego poziomu przygotowania psychicznego, aby grać efektywnie. Jako część tego przygotowania, gracze powinni rozwijać emocjonalne i psychologiczne umiejętności radzenia sobie ze stresem związanym z grą. Ponadto gracze muszą być przygotowani na sytuacje konfliktowe i monotonny trening.

Na potrzeby tego badania autorzy przetestowali wybrane atrybuty psychologiczne i fizjologiczne, które są ważne dla udanych wyników w piłce ręcznej zespołowej. Zmienne te zostały zmierzone przy użyciu certyfikowanej pracowni psychologicznej ISO 9001:2015. Badanie obejmowało zarówno elitarne, jak i subelitarne zawodniczki piłki ręcznej.

Do oceny najbardziej odpowiednich miar zastosowano podejście multidyscyplinarne. Każda grupa danych została przeanalizowana przy użyciu MANOVA i analizy funkcji dyskryminacyjnych. Wyniki pokazały, że istniała istotna różnica w czasie reakcji, percepcji peryferyjnej i uwadze selektywnej. Nie stwierdzono natomiast istotnych statystycznie różnic pomiędzy dwoma poziomami sportowymi.

Zawodnicy piłki ręcznej zespołowej w niniejszym badaniu wykazali duży stopień zmienności, co wskazuje, że prawdopodobnie odniosą korzyści z bardziej specyficznego treningu psychologicznego. Autorzy zalecają, aby przyszłe badania obejmowały zmienne związane z poznaniem, działaniem i pozycją. Konkretnie, powinni włączyć serię badań dotyczących każdego z tych tematów.

Badanie to stanowi krok w kierunku opracowania zintegrowanego programu wspierającego długoterminowy rozwój zawodników. Ponadto wyniki pokazują, że sportowcy mogą wykorzystać swoją karierę w piłce ręcznej jako zasób dla późniejszych przedsięwzięć życiowych. Może to pomóc zawodnikom w osiągnięciu optymalnej równowagi życiowej.

Badanie powinno zachęcić zainteresowane strony do postrzegania swoich zawodników jako całych ludzi. Osoby te mają szeroki zakres zainteresowań poza sportem, w tym rodzinę, pracę i inne aktywności społeczne. Autorzy proponują, że ich długoterminowy rozwój powinien być wspólny dla ich szkół, rodzin i klubów.

Wyniki

Drużynowa piłka ręczna to dynamiczny sport. Aby odnieść sukces, zawodnicy muszą mieć dość wysoką wydolność aerobową. Ponadto, sportowiec musi mieć dobrą inteligencję gry i elastyczność. W kilku badaniach badano wpływ czynników psychologicznych na wyniki zawodników piłki ręcznej.

W niniejszym badaniu zbadano wpływ połączonego obciążenia fizycznego i psychologicznego na wydajność zawodników zespołowej piłki ręcznej. Ponadto, zbadano czynniki ochronne i odpornościowe. Zbadano również związki między postrzeganymi zachowaniami trenera a zbiorową skutecznością elitarnych żeńskich zespołów piłki ręcznej.

Wyniki tego badania ujawniły, że odnoszące sukcesy zawodniczki piłki ręcznej zespołowej były sprawne fizycznie i psychicznie. Zanotowały szybsze czasy w 30-m teście sprintu i niższe wartości w testach dynamometrycznych. Wykazali również mniejszy niepokój podczas zawodów i treningów. Mieli wyższy poziom porozumienia z kolegami z drużyny i przeciwnikami, a także wykazywali się silnym zaangażowaniem, by wznieść się ponad trudności.

W badaniu zastosowano model skaningowy do oceny cech psychologicznych i fizjologicznych tej grupy. Kwestionariusze obejmowały dane demograficzne, nastrój i trening. Łącznie wypełniono 131 formularzy ankietowych. Kwestionariusze były podawane całej grupie. Próba składała się z 51 kobiet i 63 mężczyzn.

Badania były częściowo finansowane przez Islandzką Federację Piłki Ręcznej. W badaniu wzięło udział łącznie 114 ankiet. Dodatkowo, dwóch trenerów ekspertów oceniało uczestników podczas dwóch sesji treningowych. Oceny te zostały podzielone na cztery kategorie: umiejętności motoryczne/techniczne, inteligencja gry, zdolności poznawcze i profile psychologiczne.

Profil psychologiczny próby został określony za pomocą trzech kwestionariuszy: Skali Energii Psychicznej (MES), Skali Optymizmu i Skali Odporności. Kwestionariusze te zostały zaadaptowane na język turecki przez Cetin i Basim.

Dyskusja

Oprócz wielu fizycznych aspektów sportu, zawodnicy i sędziowie piłki ręcznej muszą myśleć zgodnie z psychologicznymi wymogami gry. Wymaga to dokładnego zrozumienia różnych czynników, które wpływają na wydajność.

W tym celu podjęto badanie mające na celu zbadanie profili osobowościowych sędziów piłki ręcznej mężczyzn na poziomie eksperckim. Test obejmował zarówno pomiary morfologiczne, jak i fizjologiczne. Wyniki wykazały, że sędziowie uzyskali wyższe wyniki w zakresie sumienności i ugodowości. Ponadto grupa sędziów wykazywała niską wrażliwość estetyczną i negatywną emocjonalność.

Badanie zostało przeprowadzone na obozie szkoleniowym kadry narodowej w piłce ręcznej w grudniu 2018 roku. Uczestnicy byli badani indywidualnie, z wykorzystaniem certyfikowanej pracowni psychologicznej ISO 9001:2015. Była to pierwsza próba oceny profilu psychologicznego sędziów piłki ręcznej mężczyzn na tym poziomie. Grupy fokusowe trwały 120 minut, a uczestniczyło w nich łącznie trzech profesjonalnych piłkarzy ręcznych i czterech trenerów elity.

W badaniu wykorzystano niemiecką wersję Inwentarza Wielkiej Piątki. Model Wielkiej Piątki jest jednym z najczęściej stosowanych modeli psychologicznych. Badania przeprowadzono w odpowiednio przygotowanym pomieszczeniu, aby żaden z uczestników nie był zakłócony. Test obejmował pomiary morfologiczne, somatotypowe i fizjologiczne.

Choć badanie było niewielkie, dostarczyło kilku ważnych spostrzeżeń na temat osobowości tej grupy. Wyniki sugerują również możliwość opracowania bardziej dopasowanych programów treningu psychologicznego. Wyniki stanowią podstawę do dalszych badań.

Wyniki tego badania sugerują, że ogólnie rzecz biorąc, istnieje niewielka różnica między sukcesami sportowców na poziomie elitarnym i subelitarnym. Najsilniejszym predyktorem sukcesu w piłce ręcznej zespołowej jest wzrost, a następnie zdolność do różnicowania działań.

Wnioski

Psychologia piłkarzy ręcznych ujawnia dużą zmienność wśród uczestników. Biorąc to pod uwagę, możliwe jest opracowanie bardziej specyficznego treningu psychologicznego dla piłkarzy ręcznych.

Celem pracy było określenie poziomu wybranych cech poznawczych i psychomotorycznych u zawodników piłki ręcznej. W tym celu dokonano pomiarów morfologicznych i fizjologicznych u każdego uczestnika. Wyniki każdego zestawu danych analizowano z zastosowaniem podejścia multidyscyplinarnego. Takie podejście pozwoliło na przeprowadzenie analizy funkcji dyskryminacyjnej w celu określenia najbardziej odpowiedniej kombinacji miar. Wynik testu porównano z wartościami standardowymi niemieckiej populacji ogólnej.

Wyniki pokazują, że zawodnicy odnoszący sukcesy mieli szybsze czasy 30-m sprintu i wyższe wyniki przysiadów. Byli również bardziej sprawni w umiejętnościach rzutowych, wykazując wysoki stopień umiejętności technicznych.

Ponadto ich czas reakcji na czytanie słów i na bodźce wzrokowe był najkrótszy. Mieli również tendencję do odczytywania zakłóceń. Mogło to świadczyć o zdolności do różnicowania działań, co było najsilniejszym predyktorem sukcesu.

Badanie to dało podstawy do przyszłych badań. Przyszłe badania powinny zbadać, jak indywidualne cechy poznawcze i psychomotoryczne odnoszą się do pozycji na boisku i działań zaangażowanych w elitarną piłkę ręczną. Jest to kluczowe, ponieważ zawodnik powinien być postrzegany jako cała osoba. Ponadto, należy zachęcać tych zawodników do rozwijania umiejętności życiowych. Są one szczególnie przydatne w okresach przejściowych.

Chociaż wielkość próby była mała, wyniki pokazują, że możliwe jest opracowanie bardziej specyficznych programów treningu psychologicznego dla zawodników piłki ręcznej. W celu przeprowadzenia takich badań ważne jest poszerzenie próby. Pozwoliłoby to na dokładniejsze porównanie zawodników na różnych poziomach osiągnięć.

Podobne tematy