Jeśli grasz w piłkę ręczną lub rozważasz zostanie zawodnikiem, prawdopodobnie szukasz sposobów, aby rozwinąć swoje mentalne przygotowanie do gry. Poniższy artykuł dostarczy Ci informacji na temat tego ważnego aspektu sportu. Poznasz profil psychologiczny piłkarza ręcznego, wpływ płci na umiejętności mentalne, wymiary utajone Kwestionariusza Umiejętności Mentalnych Bull’a oraz wpływ pewności siebie na umiejętności mentalne.

Profil psychologiczny piłkarza ręcznego

Piłkarze ręczni muszą być wyposażeni w umiejętności psychologiczne, aby móc występować w warunkach wysokiej konkurencji. Te umiejętności obejmują psychiczną samodyscyplinę, która jest niezbędna do podejmowania najlepszych decyzji w niepewnych i nieprzewidywalnych środowiskach. W kilku badaniach zbadano wpływ treningu i kondycji na wyniki sportowe.

Jedno z ostatnich badań skupiło się na specyficznej dla sportu osobowości bramkarzy. Wyniki wykazały, że bramkarze byli bardziej neurotyczni i mniej otwarci na nowe doświadczenia. Wyniki te sugerują, że przyszłe badania powinny skupić się na porównaniu struktury psychologicznej bramkarzy i graczy terenowych.

Ponadto, niewiele uwagi poświęcono profilowi psychologicznemu sędziów piłki ręcznej na poziomie eksperckim. Obecne badanie miało na celu identyfikację wymiarów osobowości sędziów piłki ręcznej mężczyzn na poziomie eksperta lub wyższym. Aby to osiągnąć, przebadano 181 sędziów piłki ręcznej.

Uczestnikami byli wszyscy sędziowie Niemieckiej Federacji Piłki Ręcznej. Badanie zostało przeprowadzone online i uzyskano świadomą zgodę. Badanie zostało zatwierdzone przez lokalną komisję etyczną i było zgodne z wytycznymi Deklaracji Helsińskiej.

Dane zostały wprowadzone do oprogramowania do analizy statystycznej SPSS v. 26. Wyniki porównano z wartościami standardowymi dla niemieckiej populacji ogólnej. Badanie wykazało, że sędziowie osiągnęli bardzo dobre wartości w BFI-2.

Badanie opierało się głównie na przekrojowym doborze próby. Kwestionariusze użyte do pomiaru umiejętności psychologicznych zawodników zostały zwalidowane i zostały dostosowane do charakterystyki sportu.

Badanie było częściowo finansowane przez Islandzką Federację Piłki Ręcznej. W badaniu wzięła udział duża liczba uczestników, a wskaźnik odpowiedzi wyniósł 59,5%. Ankieta została wypełniona przez wszystkich respondentów. Wszystkie dane zostały zanonimizowane. Następnie przedstawiono statystyki rzetelności kwestionariusza. Wyniki dostarczają pewnych wstępnych spostrzeżeń na temat struktury osobowości bramkarzy piłki ręcznej.

Wyniki te są ważne dla dalszych badań i mogą przyczynić się do opracowania wieloczynnikowych modeli, które wyjaśniają wydajność z perspektywy psychologicznej. Stanowią również podstawę do dalszych badań, w tym efektów socjalizacji sędziów piłki ręcznej.

Chociaż przeprowadzono wiele badań w tym obszarze, większość z nich koncentrowała się na biomechanice, zdolnościach motorycznych i aspektach kondycyjnych sędziowania. Istnieje jednak niewiele badań, które dotyczyły lęku przed zawodami.

Wymiary latentne Kwestionariusza Umiejętności Umysłowych Byka

Kwestionariusz Umiejętności Umysłowych Byka jest psychologicznym pomiarem wybranych umiejętności umysłowych. Kwestionariusz został zaadresowany do grupy piłkarzy ręcznych. Następnie poddano go analizie pod kątem właściwości psychometrycznych i struktury czynnikowej. Wyniki wykazały, że kwestionariusz ma akceptowalną rzetelność i ważność.

Kwestionariusz składał się z pięciu podskal, a mianowicie: zdolności relaksacyjnej, przygotowania psychicznego, przygotowania mentalnego, Kwestionariusza Sportowego Treningu Mentalnego oraz Testu Sportowego Treningu Mentalnego. Sportowy Kwestionariusz Treningu Umysłowego jest 20-pozycyjnym kwestionariuszem, który mierzy umiejętności założycielskie, takie jak autotalk, umiejętności wykonawcze, umiejętności interpersonalne i umiejętności wykonawcze. Sportowy Test Treningu Umysłowego jest rzetelnym i ważnym narzędziem do oceny psychologicznych aspektów przygotowania psychicznego sportowców.

Test Sportowego Treningu Umysłowego jest jednym z najlepszych narzędzi do pomiaru wyżej wymienionych umiejętności w jednym, standaryzowanym kwestionariuszu. BMSQ został po raz pierwszy przetłumaczony na język serbski. Kwestionariusz został podany dwóm grupom piłkarek ręcznych, próbie zawodniczek z poziomu competitive-elite oraz próbie zawodniczek z poziomu semi-elite. Ta ostatnia była reprezentatywną próbą obu płci, a średnia wieku uczestników wynosiła 35 lat.

Wymiary latentne Kwestionariusza Umiejętności Mentalnych Byka dla piłkarzy ręcznych zostały ocenione poprzez zastosowanie zmodyfikowanej eksploracyjnej analizy czynnikowej. Badano je również za pomocą testu U Manna-Whitneya oraz jednokierunkowej analizy wariancji Kruskala-Wallisa.

Najważniejsze wnioski z tego badania są takie, że wymiary latentne BMSQ dla piłkarzy ręcznych nie są tak solidne, jak można by sądzić. Niemniej jednak istniały pewne istotne różnice pomiędzy wynikami mężczyzn i kobiet. W szczególności, środkowi obrońcy uzyskali najwyższy wynik w kategorii przygotowania psychicznego. Wiąże się to z faktem, że środkowi obrońcy są odpowiedzialni za najważniejsze i najbardziej konsekwentne decyzje w grze. Z kolei skrzydłowi uplasowali się w dolnej piątce w kategorii zarządzania koncentracją, zdolności wyobrażenia i wspomnianej wcześniej kategorii przygotowania mentalnego. Autorzy sugerują, aby skrzydłowi poprawili wyżej wymienione czynniki, aby zmaksymalizować swój potencjał.

Pewność siebie jako czynnik umiejętności mentalnych

Jednym z najważniejszych czynników dla piłkarza ręcznego jest poziom pewności siebie. Jest to szczególnie prawdziwe w nowoczesnej grze w piłkę ręczną, która wymaga od zawodników podejmowania szybkich decyzji i stawiania czoła wymagającym fizycznie meczom. Oprócz utrzymywania wysokiego poziomu pewności siebie, sportowcy muszą być również w stanie regulować emocje pod presją i brać odpowiedzialność za własne działania. W kilku badaniach zbadano rolę pewności siebie w określaniu wyników sportowych.

Jedno z badań skupiło się na relacji pomiędzy pewnością siebie a lękiem. Inne badało wpływ przygotowania psychicznego na wyniki w tenisie. Podczas gdy te badania mają wiele podobieństw, są też pewne różnice. Na przykład, młodzi tenisiści, którzy mieli wysoki poziom pewności siebie, lepiej radzili sobie podczas negatywnego wydarzenia niż ich odpowiednicy.

Podczas gdy korelacja pomiędzy pewnością siebie a przygotowaniem psychicznym jest godna uwagi, nie jest to jedyny czynnik wpływający na wyniki sportowe. W rzeczywistości wyniki pokazują, że szereg innych umiejętności psychologicznych ma kluczowe znaczenie dla udanych wyników sportowych. Wśród nich są: wyznaczanie celów, wyobrażenia i strategie poznawcze.

Związek między tymi elementami jest szczególnie złożony. Literatura sugeruje, że zdolność do kontrolowania emocji i zamartwiania się jest niezbędna dla odporności psychicznej. Inne aspekty tej umiejętności obejmują wizualizację, wyznaczanie celów, rozmowę z samym sobą i wyobraźnię. Jednak badacze dyskutują, czy rolę odgrywa genetyka czy wpływ środowiska.

W badaniu przeprowadzonym przez Penaloza, Jaenes i Mendez-Sanchez przeanalizowano 255 dorosłych sportowców. Badacze oceniali wyniki sportowców w zakresie różnych czynników psychologicznych, w tym pewności siebie, niepokoju i lęku przed rywalizacją. Ich wyniki sugerowały, że najbardziej znaczącymi konstruktami dla udanego występu na Olimpiadzie były: poznanie, kontrola emocjonalna i wyobrażenia. Badacze odkryli, że czynniki te były związane z różnymi stanami emocjonalnymi, strategiami behawioralnymi i poznawczymi.

Podobnie Besharat i Pourbohlool stwierdzili, że pewność siebie negatywnie korelowała z lękiem, ale pozytywnie z postrzeganiem własnej skuteczności sportowej. Autorzy zalecili, aby trenerzy szkolili swoich sportowców w zakresie tych aspektów pewności siebie.

Co ciekawe, badania ujawniły również różnice między płciami. Chociaż nie było statystycznie istotnych różnic, mężczyźni i kobiety grający w piłkę ręczną uzyskali inne wyniki w pięciu najbardziej powszechnych umiejętnościach umysłowych. Uzyskali oni wyższe wyniki w zakresie zarządzania koncentracją i wyznaczania celów, a niższe w zakresie zdolności do relaksacji, lęku i wyobrażania sobie.

Wpływ płci na umiejętności umysłowe

Różnice między płciami w umiejętnościach umysłowych mogą wpływać na wyniki piłkarzy ręcznych. Gra wymaga od sportowca wykonania kilku zadań motorycznych: podania piłki, biegu, zatrzymania i rzutu. Muszą również radzić sobie z presją zawodów, dyskomfortem psychicznym i relacjami interpersonalnymi. Aby wyróżniać się w sporcie, muszą być psychicznie przygotowani do radzenia sobie z tymi trudnościami.

Od piłkarza ręcznego wymaga się utrzymania pewności siebie, kontrolowania emocji pod presją i brania odpowiedzialności za własne działania. Jednak niewiele badań koncentrowało się na tych umiejętnościach u piłkarzy ręcznych. Celem niniejszej pracy była analiza wpływu płci na umiejętności psychologiczne piłkarzy ręcznych. Opracowano również model, który wyjaśniał działanie piłkarzy ręcznych z perspektywy psychologicznej.

W badaniu wykorzystano trzy kwestionariusze do pomiaru umiejętności psychologicznych. Każdy z nich zawierał podskale Kwestionariusza Umiejętności Psychicznych Bull. Kwestionariusze te zostały przetłumaczone na język serbski i były administrowane przez dwóch badaczy.

Wyniki wskazały, że zawodniczki piłki ręcznej miały wyższy stopień lęku przed rywalizacją, pobudzenia emocjonalnego i samooskarżenia niż zawodniczki piłki ręcznej płci męskiej. Miały niższy stopień relaksacji, przygotowania psychicznego, zarządzania koncentracją i zdolności wyobrażania sobie. Podobnie, piłkarki ręczne mężczyzn miały niższy stopień lęku poznawczego i większą regulację emocjonalną.

Modele wieloczynnikowe częściowo wyjaśniały wyniki zawodników. Modele były w stanie określić sprawność zawodników według grupy wiekowej i pozycji. Duży odsetek zawodników został poprawnie sklasyfikowany przez analizę dyskryminacyjną. Średnie wyniki dobrostanu zawodników mieściły się w przedziale 24-29. Ponadto na wyniki zawodników w umiarkowanym stopniu wpływała ich płeć, a moderujące efekty płci były nieznacznie powyżej poziomu istotności.

Wyniki niniejszego badania wykazały, że piłkarze ręczni muszą rozwijać i ćwiczyć umiejętności umysłowe, aby poprawić swoje wyniki. Ważne jest, aby pracowali nad swoimi umiejętnościami mentalnymi szczególnie na pozycji skrzydłowego. Można to przypisać temu, że muszą oni pracować nad swoją koncentracją i umiejętnościami relaksacyjnymi.

Wyniki te wskazują na potrzebę pracy nad umiejętnościami mentalnymi wszystkich piłkarzy ręcznych. Badania były częściowo finansowane przez Islandzką Federację Piłki Ręcznej.

Podobne tematy