Kiedykolwiek grasz w piłkę ręczną sześć na sześć, są pewne rzeczy, których musisz być świadomy. Należą do nich: rzuty bramkowe, obrona 6 – 0, karne akcje przeciwnika oraz analiza skuteczności zawodników z pola w budowaniu akcji ofensywnych. Niezależnie od tego, jakich strategii używasz do gry, głównym celem gry jest możliwość zdobycia punktu na przeciwniku.
Rzut na bramkę
Kiedy grasz w piłkę ręczną sześć na sześć, istnieje kilka podstawowych zasad, o których powinieneś wiedzieć. Na przykład, powinieneś być świadomy, że twoim celem jest zdobycie większej ilości punktów niż twój przeciwnik. Jeśli zdobywasz więcej bramek niż twój przeciwnik, jesteś zwycięzcą.
Podczas gry musisz utrzymywać dystans między sobą a przeciwnikiem. Możesz to zrobić poprzez ruch do przodu z piłką, drybling lub podanie. Jeśli nie uda Ci się zdobyć bramki, otrzymasz rzut wolny.
Drużyna może zostać zdyskwalifikowana z gry, jeśli popełni nielegalne działanie. Na przykład, jeśli wskoczysz na pole bramkowe przeciwnika, możesz zostać ukarany. Inne działania, za które możesz zostać ukarany to potknięcie i popchnięcie przeciwnika.
Drużyna, która wygra rzut monetą, wybiera linię startową do gry. Po rzucie zawodnik z drużyny przegrywającej staje w odległości trzech metrów od zawodnika z drużyny wygrywającej.
Jeśli Twoja drużyna wygra rzut monetą, rozpoczniecie grę ze środka boiska. Podczas pierwszych 30 minut drużyna, która nie strzela na bramkę, otrzymuje rzut wolny. Drużyna atakująca może wznowić grę, podając piłkę przez obrońcę.
Jeśli bramkarz twojej drużyny popełni faul, otrzymasz rzut karny. Jeśli twój bramkarz popełni faul poza polem bramkowym, otrzymasz rzut wolny.
Możesz również zostać zdyskwalifikowany, jeśli wykonasz kontakt z przeciwnikiem poniżej kolana. Możesz zostać ukarany czerwoną kartką. Jest to równoznaczne z otrzymaniem trzech dwuminutowych zawieszeń.
Jeśli jesteś bramkarzem i przypadkowo dotkniesz piłki rękami, zostaniesz ukarany. Jeśli jesteś obrońcą, możesz nurkować, aby zablokować odbijającą się piłkę. Jednakże, nie możesz złapać lub zablokować odbijającej się piłki nogami.
Możesz zdobyć bramkę nurkując, dryblując lub rzucając piłkę. Możesz również podać piłkę do kolegów z drużyny.
Za każdego udanego gola otrzymasz punkt. Możesz spróbować strzelić bramkę zanim dotrzesz do pola bramkowego, lub możesz spróbować strzelić bramkę po jej dotknięciu.
Strategia obrony 6 – 0
Strategia obrony 6-0 jest jednym z najczęściej stosowanych sposobów obrony w grze sześć na sześć w piłce ręcznej. Strategia ta zakłada, że wszyscy zawodnicy stoją poza linią bramkową. Oznacza to, że w tym obszarze nie ma żadnego rozpraszającego zawodnika, który mógłby utrudnić wykonanie zadania przez drużynę.
Jest to zaskakująco prosty i skuteczny system. W rzeczywistości jest on używany w wielu różnych zespołach. Ponadto, jest to doskonały wybór dla drużyn, które korzystają ze skrzydłowych. Jest tak dlatego, że pozwala im na infiltrację przez środek.
Ta strategia obronna jest połączeniem obrony dwuliniowej i trójliniowej. W tym systemie pierwsza linia obrońców stoi blisko granicy sześciu metrów, podczas gdy druga linia porusza się po przekątnej pola.
Chociaż może być trudno przejść przez ten system, jest to dobry sposób, aby zapobiec strzałom z daleka. Trzeci zawodnik, zwany “pivotem”, stoi na środku boiska i umożliwia drużynie doprowadzenie piłki do kolegi z drużyny.
Drużyna broniąca musi być w ciągłym ruchu, aby uniknąć przełamania przez przeciwników. Może to jednak prowadzić do fizycznego zużycia. Ponadto, drużyna broniąca musi informować drużynę przeciwną o pokryciu swoich zawodników.
Aby móc skutecznie realizować tę strategię, gracz w obronie jednolinijkowej musi być szybki, zwinny i silny. Ponadto, zawodnik musi być odporny na podania od pivota i napastników. Wreszcie, obrońca musi poruszać się, aby zablokować / złapać piłkę tak szybko, jak to możliwe. Można to zrobić, przesuwając się po przekątnej do tyłu w kierunku podania.
Ta strategia obronna jest dobrym wyborem dla początkującego. Może być grana na połowie boiska lub na całym boisku do piłki ręcznej. Zaletą tego systemu jest to, że można go dostosować do innych systemów obronnych. Strategia obrony 6 – 0 może być grana w różnych momentach gry w zależności od sytuacji.
Podczas gdy ta strategia obrony jest często nazywana systemem circle runner, może być również bardziej złożoną obroną. Można ją łatwo przekształcić w strategię obrony 3:2:1 lub 5:1, gdy wymaga tego gra.
Analiza efektywności zawodników pola w budowaniu akcji ofensywnych
W pracy przedstawiono wielowymiarową analizę efektywności zawodników pola w budowaniu akcji ofensywnych dla piłki ręcznej sześć na sześć. Zawiera ona skalę wskaźnika efektywności (EI), narzędzie instrumentu obserwacyjnego, test empiryczny oraz przykładowy monogram. Badanie oparte jest na danych z fazy pucharowej Igrzysk Olimpijskich Rio 2016 i miało na celu określenie różnic w procesie ofensywnym pomiędzy drużynami wygrywającymi i przegrywającymi. Celem było znalezienie najlepszego sposobu na wykorzystanie mocnych stron nowej zasady i przyczynienie się do zrozumienia ewolucji gry.
EI, skala o zakresie od 0 do 1,5, została opracowana z wykorzystaniem danych pochodzących od 302 uczniów starszych klas szkół średnich. Składa się z 34 wskaźników mierzonych testami U Manna-Whitneya.
W badaniu zmierzono również skuteczność różnych akcji w ataku, takich jak liczba zdobytych bramek i liczba oddanych strzałów. Stwierdzono, że dodatkowi zawodnicy z pola nie zwiększyli efektywności ataku. Jednak zastąpienie bramkarza przez zawodnika z pola tak. Nie było to korzystne dla drużyny i pozostało strategią w sytuacjach sankcyjnych.
To właśnie wspomniane wcześniej narzędzie instrumentu obserwacyjnego wykazało najbardziej imponujące wyniki. Autorzy zbudowali to narzędzie, dzieląc pole gry na pięć stref od bramki do bramki. Następnie przeanalizowali skuteczność każdej strefy, określając najlepszą dyskryminację podaną dla szeregu różnych akcji ofensywnych. W rezultacie uzyskali wartość kappa na poziomie 0,92.
Były to jedne z pierwszych oficjalnych mistrzostw, w których zastosowano tę zasadę. Ponadto, w wyniku analizy efektywności różnych akcji piłki ręcznej stwierdzono, że najlepiej dyskryminowana była najbardziej efektywna akcja ofensywna, która obejmowała długą sekwencję podań w strefie 5.1. Inną statystycznie istotną akcją było rzucenie piłki bez bramkarza. W badaniu stwierdzono również, że najskuteczniejsze kontrataki wiążą się z połączeniem szybkiego ataku i umiejętności utrzymania się w posiadaniu piłki.
Podczas gdy skala wskaźnika efektywności nie była panaceum, wyniki badania sugerują, że trenerzy powinni trenować więcej wariantów ataku pozycyjnego i szybkiego ataku. Ważne jest, aby trenować najlepsze techniki i taktyki, aby odnieść sukces.
Karanie działań skierowanych na przeciwnika
Podczas gry w piłkę ręczną sześć na sześć istnieją szczególne zasady, które dotyczą działań skierowanych na przeciwnika. Działania te określane są jako niesportowe zachowanie, a sędzia lub zawodnik, który dopuścił się naruszenia przepisów zostaje ukarany. W zależności od wagi naruszenia, kary mogą obejmować zawieszenie lub dyskwalifikację. Jednakże, powtarzające się przewinienia nie będą uzasadniały kar osobistych zgodnie z Przepisami 8 i 16.
Gdy nastąpi naruszenie przepisów, sędzia lub zawodnik jest zobowiązany poinformować o tym drużynę przeciwną. Drużyna przeciwna może natychmiast wykonać rzut wolny. Ta opcja jest dostępna, gdy zawodnik broniący nie jest w stanie przesunąć się na właściwą pozycję lub uniemożliwia wykonanie rzutu. Gdy zawodnik ma prawo wykonać rzut wolny, drużyna przeciwna nie może wziąć piłki i podać jej z powrotem na boisko przed zakończeniem naruszenia przepisów. Jeżeli zawodnik broniący jest w stanie przemieścić się na właściwą pozycję, może wykonać szybko rzut wolny. Spowoduje to wystawienie kartki przy następnym zatrzymaniu gry.
Jeśli zawodnik atakujący jest faulowany wewnątrz linii ofensywnej, strona atakująca otrzyma rzut wolny. Jeśli obrońca wybije piłkę ponad linię bramkową, drużyna atakująca wykonuje rzut rożny. Znak karny znajduje się bezpośrednio przed bramką. Ten znak jest gdzie obrońca musi stać, aby uniknąć zakłóceń. Sędzia lub urzędnik drużyny może następnie przyznać żółtą kartkę drużynie przeciwnej, jeśli uważa się, że zawodnik broniący przeszkadzał w wykonaniu rzutu przez przeciwnika.
Gdy dojdzie do naruszenia przepisów, sędzia może przyznać ostrzeżenie lub czerwoną kartkę. Jeśli przyznana zostanie żółta kartka, drużyna broniąca musi w wyznaczonym czasie przesunąć się na właściwą pozycję. Jeśli zostanie przyznana czerwona kartka, zawodnik może zostać zawieszony na dwie minuty. Jeśli zawodnik zostanie zawieszony, nie może ponownie wejść na boisko przez co najmniej dwie minuty. Jeśli zawodnik wejdzie na boisko podczas swojego zawieszenia, otrzyma dodatkowe dwie minuty zawieszenia.
Podobne tematy