Jeśli jesteś piłkarzem ręcznym, istnieje wiele strategii mentalnych, które możesz zastosować, aby poprawić swoje wyniki. Ważne jest, aby rozpoznać te techniki i upewnić się, że wdrażasz je skutecznie. Na szczęście, możesz znaleźć kilka pomocnych zasobów, które Cię poprowadzą.

Kryteria włączenia

Drużynowa piłka ręczna to sport charakteryzujący się połączeniem czynników fizycznych, psychologicznych i społecznych. Wymaga wysokiego poziomu zmysłu boiskowego, zwinności umysłowej i specyficznych umiejętności. Gracze muszą komunikować się z kolegami z drużyny podczas treningów i zawodów. Muszą być w stanie grać z minimalnym bólem i wytrzymać częste zmiany intensywności.

W kilku badaniach zbadano fizjologiczne wymagania gry meczowej. Obejmują one skoki, rzuty i dynamiczną kontrolę postawy. Chociaż te testy mierzą fizjologiczne możliwości, nie odpowiadają one rzeczywistym wymaganiom gry. Jednakże wykazano, że zmodyfikowany test równowagi Star Excursion (mSEBT) jest ważnym narzędziem klinicznym. Test ten jest dobrym sposobem na identyfikację sportowców zagrożonych kontuzją. Jest to również dobre narzędzie do oceny kryteriów powrotu do sportu.

Test mSEBT służy do określenia poziomu dynamicznej kontroli posturalnej kończyny dolnej. Uważa się, że jest to krytyczny czynnik ryzyka urazów. W tym badaniu, duża próba młodych elitarnych zawodniczek piłki ręcznej została wykorzystana do ustalenia normatywnego zakresu wyników mSEBT.

W celu oceny sprawności mSEBT w populacji ryzyka, badanie kliniczne zostało przeprowadzone przez certyfikowanego fizjoterapeutę sportowego. Od wszystkich uczestników uzyskano świadomą zgodę. W trakcie badania zastosowano akcelerometr do pomiaru obciążenia zewnętrznego. W trakcie badania mierzono tętno i mleczan krwi.

W badaniu wzięło udział 216 zawodniczek z 14 drużyn. Zawodniczki te uczestniczyły w dużym turnieju krajowym kobiet. Badanie miało zgodę Regionalnej Komisji Etycznej Uniwersytetu Savoie-Mont Blanc. Wszystkie testy wstępne zostały wykonane jednego dnia, w tym mSEBT, ocena %1RM i test prędkości rzutu piłką ręczną. Seria wyników asymetrii została następnie porównana z ustalonymi MDD. Te wyniki asymetrii były następnie stratyfikowane do pozycji zawodnika.

Kwestionariusz Umiejętności Psychicznych Bull’s

Kwestionariusz Umiejętności Psychicznych Bull’s jest specyficznym dla sportu narzędziem oceny psychologicznej, które mierzy wybrane umiejętności psychiczne. Kwestionariusz ma zadowalającą strukturę czynnikową i jest przeznaczony do pomiaru różnic między płciami w wybranych umiejętnościach umysłowych.

Celem badania było opracowanie wieloczynnikowego modelu wyjaśniającego wyniki sportowe w piłce ręcznej z perspektywy psychologicznej. W tym celu na próbie piłkarzy ręcznych zastosowano trzy kwestionariusze. Wykorzystano kwestionariusz mierzący lęk, skalę mierzącą wyobrażenia mentalne oraz kwestionariusz self-talk.

Łącznie oceniono 170 zawodników piłki ręcznej. Próba składała się z zawodników płci męskiej i żeńskiej, w wieku od 14 do 39 lat. Wszystkim zawodnikom zapewniono anonimowość. Badanie było częściowo finansowane przez Islandzką Federację Piłki Ręcznej.

Analiza danych ujawniła, że zawodniczki piłki ręcznej miały wyższe wyniki w Niepokoju, Wyznaczaniu celów i Zdolności trenerskich niż ich koledzy. Podczas gdy były również wyżej ocenione w Zarządzaniu Koncentracją i Zdolności Relaksacyjnej, były niżej ocenione w Zdolności Wyobrażeniowej i Przygotowaniu Wyobrażeniowym.

Stwierdzono znaczącą różnicę pomiędzy mężczyznami grającymi na pozycji środkowego obrońcy i skrzydłowego. Podczas gdy obie pozycje okazały się być bardziej przygotowane psychicznie, środkowi obrońcy byli odpowiedzialni za dynamikę gry, podczas gdy skrzydłowi nie.

Ważne jest, aby zidentyfikować i zrozumieć czynniki, które przyczyniają się do ogólnego zdrowia i wydajności sportowca. Sport jest wymagający i wymaga od sportowców utrzymania pewności siebie i kontroli emocji. Nowoczesna piłka ręczna wymaga szybkiej oceny i reakcji. Ponadto, nowoczesna piłka ręczna wymaga od zawodników przygotowania i wzięcia pełnej odpowiedzialności za swoje działania i decyzje.

Podczas gdy niektóre badania badały wpływ lęku przed zawodami na wyniki piłkarzy ręcznych, niewiele badań badało umiejętności umysłowe piłkarzy ręcznych. Kilka czynników zostało zasugerowanych jako możliwe przyczyny tego stanu rzeczy. Niniejsze badanie ma na celu rozwiązanie tych kwestii poprzez zbadanie umiejętności psychospołecznych próbki elitarnych piłkarzy ręcznych.

Test U Manna-Whitneya

Test U Manna-Whitneya jest szeroko stosowanym testem nieparametrycznym do analizy danych. Jest on również czasami określany jako test sumy rang Wilcoxona. Test opiera się na założeniu, że istnieje szansa, że dwie populacje (lub próbki) mają takie same mediany.

Jest często uważany za alternatywę dla niezależnego testu t. Nie jest konieczne posiadanie dużej próby, aby test zadziałał. Możliwe jest wykonanie testu przy małej próbie, ale wpływ inflacji na poziom istotności rośnie wraz ze wzrostem wielkości próby. Test U Manna-Whitneya jest odpowiedni tylko dla danych, które przechodzą cztery założenia.

W badaniu przeprowadzonym w certyfikowanej przez ISO 9001:2015 pracowni psychologicznej oceniono wybrane cechy poznawcze piłkarzy ręcznych. Badano również rolę stresu w tej dyscyplinie sportu.

Badanie obejmowało listę kwestionariuszy, które były wypełniane przez uczestników. Wyniki pokazały, że istniało duże zróżnicowanie w poziomie poszczególnych uczestników.

W badaniu oceniano również rolę żywienia na wyniki. Sportowcy, którzy zgłosili się do programu żywieniowego mieli wyższe wyniki EAT-26 niż ci, którzy nie zgłosili się na takie zajęcia. Może to wynikać z faktu, że w celu poprawy wyników należy opracować odpowiedni program żywieniowy.

Wyniki wykazały również dużą różnicę w percepcji obwodowej pamięci krótkotrwałej. Bramkarze wykazali najwyższy poziom czasu reakcji na bodźce wzrokowe. Ich wydajność była niższa w zadaniach werbalnych. Ponadto w badaniu stwierdzono, że depersonalizacja była ważna dla tych zawodników.

Podobnie wartości AA i C wykazały istotną różnicę pomiędzy meczami a sesjami treningowymi. Dzieje się tak dlatego, że markery stresu mają silniejsze reakcje podczas meczu niż podczas sesji treningowej.

Wyniki

Piłkarze ręczni wykorzystują kombinację indywidualnej i zespołowej wydajności, aby osiągnąć swoje cele wydajnościowe. Ich podejmowanie decyzji obejmuje wiele umiejętności, w tym zdolność do postrzegania, reagowania i zapamiętywania. Celem tego badania było opracowanie wieloczynnikowego modelu, który mógłby wyjaśnić wydajność piłki ręcznej z perspektywy psychologicznej.

Aby osiągnąć te cele, w badaniach wykorzystano podejście poznawcze i naturalistyczne. W podejściu poznawczym badacze badali procesy pamięci, uwagi i zdolności percepcyjnych. Ponadto badacze skupili się na strategiach wizualnych i reaktywności.

Z kolei w podejściu naturalistycznym wykorzystywano głównie metody jakościowe. Należały do nich kwestionariusze i dane eye-trackingowe. Ten typ badań nie jest bezpośrednio mierzony, ale może uwypuklić różnice operacyjne w różnych czynnikach psychologicznych. Ważne jest, aby zrozumieć te różnice w celu zaplanowania interwencji psychologicznych.

Podejście “etologiczne” jest hybrydą podejścia poznawczego i naturalistycznego. Może być stosowane do badania wymiaru zbiorowego w podejmowaniu decyzji, jak również do analizy interakcji jednostek, drużyn i trenerów w sporcie. Ten typ badań w większym stopniu koncentruje się na wspólnej wiedzy i czynnikach społecznych, które wpływają na zespoły piłki ręcznej.

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu i lutym 2019 roku. Przeprowadzono wywiady z próbą 29 elitarnych zawodników. Ponadto podano 3 kwestionariusze w celu określenia odporności psychicznej, samoregulacji i lęku.

Wyniki pokazują dużą zmienność wśród piłkarzy ręcznych. Wyniki te mogą pomóc w tworzeniu programów treningu psychologicznego dostosowanych do poprawy wyników. Jednak przyszłe badania powinny zbadać wiele zmiennych, które odnoszą się do działania, poznania i pozycji graczy. W szczególności przyszłe badania powinny dotyczyć wzajemnych powiązań pomiędzy mindfulness a samoregulacją.

Wyniki pokazały również, że zawodniczki o wyższym poziomie uzyskały wyższe wyniki w zakresie odporności psychicznej i sumienności, a także niższy poziom lęku. Sugeruje to, że piłkarze ręczni z wyższym poziomem akceptacji mogą odnosić większe sukcesy w osiąganiu swoich celów wykonawczych.

Wnioski

Celem tego badania było opracowanie wieloczynnikowego modelu dla zrozumienia związku między strategiami mentalnymi a wydajnością u piłkarzy ręcznych. Może to mieć praktyczne zastosowanie dla trenerów piłki ręcznej i sportowców, ponieważ może potencjalnie poprawić wyniki. W badaniu wykorzystano trzy kwestionariusze do analizy umiejętności poznawczych i zmiennych psychologicznych elitarnych zawodników piłki ręcznej.

Przeprowadzono różne badania dotyczące mindfulness, między innymi wśród siatkarzy, tenisistów i gimnastyków. Jednak niewiele było badań na temat piłkarzy ręcznych. W tym badaniu badano skuteczność mindfulness w odniesieniu do samoregulacji i wydajności.

Mindfulness definiuje się jako stan świadomości ruchów ciała i związanych z nimi fizycznych percepcji. Koncepcja mindfulness jest często uważana za formę regulacji emocjonalnej.

W tym badaniu oceniano samoregulację, uwagę i emocje. Wszystkie te elementy są ważne dla zdolności sportowca do osiągania dobrych wyników.

Oceniono kilka zmiennych psychologicznych, w tym MT, PS, lęk, poczucie własnej skuteczności i selektywną uwagę. Analiza dyskryminacyjna wykazała, że szereg zmiennych wyjaśniało różnice między zespołami. Wśród nich większą rolę odgrywały MT, PS i selektywna uwaga.

Wyniki badań wskazują, że strategie mentalne są ważne dla sukcesu piłkarza ręcznego. W badaniu stwierdzono, że wysoki poziom akceptacji swoich możliwości zwiększy szanse zawodnika na osiągnięcie dobrych wyników.

W celu lepszego zrozumienia powiązań między strategiami mentalnymi a wydajnością, można by opracować bardziej specyficzny program treningu psychologicznego. Model wieloczynnikowy opracowany na potrzeby tego badania częściowo wyjaśniał związek między strategiami mentalnymi a wydajnością w piłce ręcznej. Sugeruje to możliwość opracowania bardziej ukierunkowanego programu treningu psychologicznego dla piłkarzy ręcznych.

Podobne tematy